Trevor Watts i Veryan Weston działają na europejskiej scenie muzyki improwizowanej od ponad 40 lat.
Kiedy zapytaliśmy Agustíego Fernándeza czego oczekuje od spotkania z grupą polskich improwizatorów, odpowiedział: „Żadnych oczekiwań, planów, rozkładu jazdy. Otwartość tak wobec ludzi, jak i muzycznych pomysłów, które mogą się pojawić.”
A jednak zapraszając go i dziesięciu polskich młodych muzyków do wspólnej pracy warsztatowej i występu w finale mieliśmy pewien plan. Artystyczna działalność Fernándeza, to przecież nie tylko projekty realizowane z najsłynniejszymi improwizatorami, czy sygnowane własnym nazwiskiem. To także formacja Free Art Ensemble, będąca owocem jego pracy z młodymi muzykami hiszpańskimi.
A gdyby tak sprawić, żeby w finale festiwalu, zagrał zespół, nie mający jeszcze swojej historii? Zespół, którego muzyka dopiero urodzi się podczas koncertu i będzie ucieleśnieniem tego co w improwizacji najbardziej fascynujące i pociągające – ryzyka, wzajemnej inspiracji, odkrywania magicznych chwil i budowania nowej muzycznej rzeczywistości. Dzisiaj śmiało możemy powiedzieć, że to przedsięwzięcie udało się całkowicie.
Trevor Watts i Veryan Weston działają na europejskiej scenie muzyki improwizowanej od ponad 40 lat.
Ponad pół wieku na wielkiej muzycznej scenie. Musica Elettronica Viva – pierwsza i do dziś (..)
Obaj twórcy mają za sobą długoletnią współpracę, a do tegorocznego koncertu zaprosili artystkę młodego pokolenia, Joannę Dudę.
Núria Andorrà studiowała w Hochschule für Musik w Karlsruhe, gdzie obecnie prowadzi studia doktoranckie dotyczące swobodnej improwizacji w muzyce współczesnej.
Lauren Newton to wokalistka amerykańska z kręgów awangardowego jazzu i muzyki współczesnej (..)
Liquid Trio to młody kataloński zespół na europejskiej scenie muzyki improwizowanej.
Podobnie jak artystyczna rezydentka Ad Libitum w 2017 roku, Joëlle Léandre, Barry Guy jawi się jako muzyk idealny, który dysponując mistrzowskimi (..)
Kawalerów Błotnych na festiwalu Ad Libitum nie trzeba przedstawiać. Jeden z nich ten festiwal zakładał i niejednokrotnie wspólnie (..)
Improwizacja to konfrontowanie się z najbardziej osobistą sferą własną i partnera, z którym dzieli się scenę. Szczególnego wymiaru (..)
Niewielu jest muzyków na świecie potrafiących z równą wirtuozerią szybować na skrzydłach inwencji w swych improwizacjach (..)
Zjawiskowy duet Saadet Türköz - urodzonej w Turcji śpiewaczki, której korzenie rodzinne i muzyczne wyrastają z kultury górskich ludów (..)
Charlotte Hug jest altowiolistką i wokalistką tworzącą performanse przekraczające granice stylów i estetyk. Lucas Niggli, to jeden z najbardziej wszechstronnych wirtuozów (..)
Najstarsza europejska orkiestra improwizująca, powołana do życia przez Alexandra von Schlippenbacha ponad pięć dekad temu.
Błękitny całun jest refleksją na temat conditio humana, na temat cierpienia i przemocy, które nie przestają kształtować naszego świata.
Niektóre zespoły stworzone przez Alexandra von Schlippenbacha stały się kluczowe dla historii europejskiej muzyki improwizowanej.
Maciej Garbowski – kontrabasowa podstawa tria RGG, to artysta dostrzeżony i doceniony (..)
Muzyka jest częścią życia, ożywia je, włącza się w nie, ale życiem samym w sobie nie jest. Naszą muzyką raczej szukamy brzmień (..)
W 2016 roku obchodziła 40-lecie swej pracy artystycznej, dzięki której stała się jedną z najwspanialszych postaci sceny muzyki improwizowanej na świecie.
Kiedy zapytaliśmy Agustíego Fernándeza czego oczekuje od spotkania z grupą polskich improwizatorów, odpowiedział: „Żadnych oczekiwań, planów, rozkładu jazdy (..)
Pierwsze nagrania tria Agustíego Fernándeza, Barry’ego Guya i Ramóna Lópeza powstały w 2004 roku (..)
Pierwszy w Polsce koncert legendarnej London Jazz Composers’ Orchestra Barry’ego Guya, która przez lata była jego warsztatem poszukiwań równowagi między improwizacją a zapisanym materiałem.
Stworzona przez „Butcha” Morrisa metoda „conduction” – jeden z najbardziej oryginalnych sposobów łączenia (..)
Argentyński zespół stworzony przez cenionego w świecie kompozytora Alejando Iglesiasa Rossiego, złożony z muzyków o gruntownym klasycznym wykształceniu (..)
Mateusz Kołakowski uznany był wówczas za „cudowne dziecko” polskiego jazzu. Od 12. roku życia regularnie (..)
Włoski mistrz violi da gamba – Paolo Pandolfo – w fascynujący sposób przybliża świat muzyki dawnej.
Widziałem najlepsze umysły mego pokolenia wyniszczone obłędem, głodujące rozhisteryzowane nagie, to pierwsze słowa ...
Bogusław Kierc, głos / Szabolcs Esztényi, fortepian / Dawid Lorenc, taniec 23.10.2010, Warszawa, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Sala Laboratorium